• Viktor Johansson

Bli starkare med backlöpning

Träningen är tuff och får lungorna att skrika. Om du kan utmana dig själv i denna skräckblandade känslan så kommer du garanterat få bättre kondition, starkare muskler och spänstiga löpsteg.

Backträning ger resultat!

Dessutom utvecklar löpare som ofta springer i kuperad terräng fler förbränningsenzymer i musklerna. Det ökar uthålligheten i musklerna så att de orkar jobba längre innan de blir trötta. Ytterligare en fördel med backträning är att skaderisken minskar tack vare att musklerna som stabiliserar lederna blir starkare.




Företagsträning med Viktor

Här ser vi gänget från Oscar Hansson VVS som drog igång vårens löpträning i veckan. Vi fokuserade på teknik, styrka och snabbhet. Vi höll till på Galgberget i Halsmtad.




Kort och brant backe - Maxtempo ända upp! Att springa dessa intervaller i branta terrängavsnitt ger en allsidig och bra styrketräning

Långa flacka - Här måste du ta i lite extra för att få resultat. Löp kraftfullt i ett högt tempo och fokusera samtidigt på din teknik. Långa branta - De är här den skräckblandade förtjusningen är som störst!Pulsen stiger och mjölksyran skriker. Fokusera på korta snabba steg och håll ett högt tempo hela vägen upp.

Ska du åka Vasaloppet - ta med stavarna

Löpning med stavar, eller älghufs som man säger på skidspråk, är en optimal träningsform som ger ett bra alternativ till både rullskidor och styrketräning. Hitta en lång backe och kör upprepande intervaller.  

Älghufs (Sprättande skidgång) - Tänk diagonalåkning fast löpning. Ta längre kliv och sträck ut benet ordentligt. Få med armpendeln och avsluta bakom låret. Spring inte för fort i början av backen, tanken är att du ska hålla samma tempo hela backen.

Skidgång - Stavgång är absolut ingen pensionärsgrej. Titta på landslaget och tänk om. Det är du som bestämmer hur jobbigt det är. Om du gör rätt är detta en optimal träningsform.