• Facebook
  • YouTube
  • Instagram
  • Viktor Johansson

Stumma ben och träningsvärk - Våren är här

Uppdaterad: 2 apr 2019

Fredag veckan efter Vasaloppet luftade jag igång kroppen med lugnare löpning på bandet och lätt löpstyrka därefter. Dagen efter vaknade jag upp med stumma ben och efterlängtad träningsvärk. Då vet man att våren är här och att löparsäsongen är igång.

 Söndagslöpning med vårfeeling☀️😎

För några år sedan hade jag alltid känningar runt knäna. Jag stretchade varje dag, mycket “löparknä-stretch” vilket innebär att man lägger stort fokus på höft och sätesmuskeln samt yttre delen av låren (TBT-senan). Dessutom införskaffade jag mig den här rullen och genast hittade jag mina stela knutar.

När muskeln blir överansträngd blir den också stel. Detta leder till muskelvärk, dålig hållning och dålig rörlighet samt försämrad prestation. Lösningen är att öka blodcirkulationen vilket släpper muskelns spänningar vilket leder till att du kan arbeta mer effektivt igen. Detta kan behandlas hemma hos dig med hjälp av en Foam roller.
Kör varje övning 60 sekunder. Det är inte det skönaste i början men ha tålamod. Jag lovar er att det blir bättre. Bara efter tre dagar hade det gått från smärta till en skön (hård) massage